Ha megkérdezzük az alkalmazottakat, mi az, amit leginkább hiányolnak a munkahelyükön, az első helyeken szerepel a dicséret. A beosztottakon kívül csak a vezetők vannak rosszabb helyzetben – a pozitív motiváció az ő esetükben még kisebb arányban fordul elő, mint a beosztottjaiknál.
A dicséret hiánya pedig súlyosan visszaveti a teljesítményt és a hatékonyságot.
Miért fontos a pozitív motiváció?
A teljesítmény és hatékony munkavégzés nagyon összefügg az ember énképével, a saját magába vetett bizalmával. Akit sokat dicsértek gyerekkorában az bátrabban fogadja az új kihívásokat, könnyebben tanul és jobban is teljesít.
Gyakran megfigyelhető a munkahelyen is, hogy az alacsony önbizalommal rendelkező emberek rosszabbul teljesítenek, többet hibáznak és rosszul fogadják a visszajelzéseket is.
A pozitív motiváció jelentősége tehát abban áll, hogy segítségével fel tudod építeni a beosztottak pozitív énképét, ezáltal előmozdítod a fejlődésüket.
Sok vagy kizárólagos negatív motiváció ezzel szemben csökkenti a teljesítményt, rontja a hatékonyságot. Elősegíti a kudarckerülő magatartást.
Pozitív motivációval többet elérhetsz, mint szigorral és kontrollal. Nézd meg ezt a kis videót a jutalmazás erejéről!
Miért hiányzik a dicséret a munkahelyen?
Bár a dicséret fontosságával sokan egyetértenek, a konkrét dicséret alkalmazása mégis nehéznek bizonyul.
A pozitív motivációval kapcsolatban felmerülnek az alábbi kérdések:
- mit dicsérjek, ha a teljesítmény nem hibátlan?
- mit dicsérjek, ha az elvégzett munka a munkaköri kötelességhez tartozik?
- nem bízza el magát a munkavállaló, ha sokat dicsérem?
- hogyan fogalmazzam meg a dicséretet? Mégsem mondhatom egész nap azt, hogy nagyszerű voltál?
Mindezek a kérdések jogosak, de szerencsére van rájuk válasz. A pozitív motiváció akkor működik jól, ha
- valós jó teljesítményre irányul
- a fejlődést és nem a rutinszerű teljesítményt jutalmazza
- megfogalmazása konkrét és helyzetre szabott
Általában elmondható, hogy csak az tud jól és hatékonyan dicsérni, aki tudatosan törekszik a pozitív motiváció alkalmazására. Mivel az emberi figyelem a negatív impulzusokra sokkal érzékenyebb, mint a pozitívakra, így a hibákat is hétszer gyorsabban veszed észre, mint a jó teljesítést.
Hogyan segít a dicséretben a QuickEE Elektronikus Vezetői Napló?
A figyelem könnyen elillan. A jó teljesítmény, az előrelépés hamar feledésbe merül, ha nincs alkalom a visszajelzés adására. Ez igaz mind a vezető, mind a beosztott esetében. Maga a beosztott sem veszi feltétlenül észre, hogy a teljesítménye jobbá vált. A feledékenység a pozitív motiváció ellen hat.
A jó teljesítményt, a fejlődést akkor veszed észre, ha szisztematikusan, tudatosan keresed. Itt kap szerepet a QuickEE Elektronikus Vezetői Napló.
Az Elektronikus Vezetői Napló segít abban, hogy
- szisztematikusan végigmenj a munkatárssal közösen a teljesítményen
- mind a ketten észrevegyétek a nagyon sokszor apró, de pozitív elmozdulásokat
- a beszélgetés során ezáltal ne csak a fejlesztendő készségekre, hanem az elért sikerekre is reflektálni tudjatok.
És így már könnyű lesz dicsérni is, hiszen tudod, mit kell dicsérni, a dicséret konkrét teljesítményre irányul és a megfogalmazása is helyzetre szabott.
A pozitív motivációt segíti az is, hogy az egyes beszélgetések rögzítése után a szoftver az elért fejlődést grafikon formájában is megjeleníti.
Még több információ a dicséretről és a QuickEE szoftverről.