Real Progress

Real Progress

A Helyzetfüggő Vezetés Szakértője

  • Helyzetfüggő Vezetés
  • Elektronikus Tudásteszt
  • Elektronikus Vezetői Napló

Munkatársak motiválása pénz nélkül

by dr. Daróczi Zoltán9Min Read
0
munkatársak motiválása pénz nélkül

Mind a mai napig a pénz az első számú motivációs faktor a legtöbb vállalati vezető szemében. A munkatársak motiválása azonban minden felmérés szerint egy ennél sokkal összetettebb dolog. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan érdemes gondolkodnod a motivációról. Arról is szó lesz, hogy a jól végzett vezetői munka hogyan motiválja a dolgozót a jobb munkavégzésre.

Mit is jelent az, hogy a pénz nem motivál?

Egy olyan világban, ahol számos munkavállaló állást változtat csak azért, mert egy másik cégnél 100 Ft-tal magasabb órabérért végezheti ugyanazt a munkát, úgy tűnik, hogy igenis a pénz motiválja a dolgozókat.

Senki sem tagadja, hogy a pénz működő motivációs faktor. Ha egy munkavállalót a fizetésen kívül semmi más nem köt egy munkahelyhez, akkor természetesen könnyen elmozdul a kicsit magasabb fizetés irányába.

Éppen ezért fontos kérdés, hogy mennyiben függ a munkatársak motiválása az erre szánt keret nagyságától. Hogyan lehet pénz nélkül motiválni és hogyan érdemes a pénzt hatékonyan használni a motivációra.

Herzberg kéttényezős modellje – hogyan motivál a pénz?

A munkatársak motiválása régóta képezi kutatások tárgyát. Herzberg a vizsgálatai során kétféle motivációs típust különböztetett meg.

Az első típusú eszközök a hiányuk által motiválnak. Motivációs erejük csak addig terjed, amíg a hiány fennáll.

Mit jelent a hiány általi motiválás? Ha éhes vagy, egy tál finom étel biztosan motiválóan hat. Mihelyst elmúlt az éhséged, az étel látványa nem fog többé izgalomba hozni.

A második típusba tartozó eszközök pozitívan motiválnak. A sikerélmény, az önmegvalósítás lehetősége vagy a jó kapcsolatok olyan motivációs tényezők, amik önmagukban hatnak. Minél többet kap belőlük valaki, annál inkább elégedett lesz.

Az önmegvalósítás tipikus példája a második típusú motivációnak. Ha a munkád által valami újat, nagyszerűt hozol létre, amire büszke lehetsz, akkor kevésbbé fogsz figyelni a fizetésedre. A fizetés egy szükséges feltétel, de nem motivációs faktor.

Hogyan is motivál tehát a pénz? A fizetés addig motiválja a munkavállalót, amíg el nem éri azt a minimális szintet, ami az adott munkakörben elvárható. Ahogy ez megtörténik, más motivációs faktorok – mint például a munkahelyi légkör – sokkal fontosabbá válnak.

Herzberg kéttényezős motiváció elmélete

Munkatársak motiválása célprémiummal – hogyan működik helyesen?

A célprémium az értékesítésben dolgozók standard motivációs eszköze. Így működnek például a biztosítási ügynökök, brókerek, ingatlanközvetítők. Az elvárások teljesítése hatalmas erőfeszítést igényel és a cég nem tud ezért mást nyújtani, mint pénzt – a teljesítménnyel arányos jutalékot vagy célprémiumot.

Ennek a rendszernek a nagy kihívása, hogy hogyan motiválja az ügynököket, ha már eleget kerestek? Hogyan lehet tovább hajtani egy ügynököt, aki már eleget keresett? A motiváció titka, ha találnak egy olyan dolgot az értékesítő életében, amihez szüksége van még több pénzre. Ilyen lehet egy autó, egy utazás, a gyerekek jövője. Ha nincs ilyen motiváció, vissza fog esni a teljesítménye. A pénz ugyanis önmagában nem motivál – csak ha túl kevés van belőle.

Munkatársak motiválása a szükségletpiramis mentén

Szerencsére Maslow óta tudjuk, hogy az emberi szükségletek piramis szerűen egymásra épülnek. A pénz önmagában véve a legalacsonyabb szinten helyezkedik el – az alapvető szükségletek szintjén.

Az alapvető szükséglet azt jelenti, hogy ezt a szükségletet igyekszik a dolgozó legelőször kielégíteni. Első tehát a fizetés. Mihelyst azonban ez a szükséglet megfelelően ki van elégítve, azonnal a feljebb levő szintek lesznek fontosak.

Mit találsz a felsőbb szinteken? Például a biztonságot – ha kiszámíthatóvá teszed az elvárásokat, ha érezhetővé teszed a vállalat anyagi biztonságát és jövőjét, máris nagyot léptél előre a motivációban. És ez nem kerül pénzbe. Persze pénzt is használhatsz erre a célra – például védőberendezések, védőeszközök formájában.

Vagy ott van a kapcsolat, a szükségletpiramis harmadik szintje. A jó munkahelyi légkör, az egymásra való odafigyelés szintén nem kerül anyagi ráfordításba. A munkatársak motiválása ingyen van, ha odafigyelsz a kapcsolati szintre.

Az elismerés szükséglete, ami a piramis negyedik szintjén áll, rendkívül erős motivációs faktor. Mikor dicsértél meg alkalmazottakat utoljára? Adsz-e nekik tudatosan bizonyítási lehetőséget? Az elismerés az a szükségleti szint, ahol a vezető és a dolgozó érdeke találkozik. A vezető lehetőséget ad a dolgozónak a bizonyításra és dicséret formájában jutalmazza azt.

Az önmegvalósítás szükséglete a döntésekbe való bevonásban, az egyre növekvő felelősségvállalásban és a szakmai karrierben mutatkozik meg. Minél jobban ért valaki egy adott munkakörhöz, annál jobban teljesít – és annál jobban ragaszkodik is hozzá. Ezen a ponton a munkatársak motiválása már nem viszi a pénzt, hanem hozza – jobb teljesítmény, az újítások, a kevesebb hiba formájában.

Hogyan használj fel pénzt a munkatársak motiválása érdekében?

Természetesen pénzzel mindig többre mész, mint pénz nélkül. Az anyagi javakat azonban okosan kell felhasználni, ha a munkatársak motiválása a valódi cél.

Ne csak fizetés vagy prémium formájában használd a pénzt motivációs célokra! Gondolkodj kreatívan és támaszkodj a dolgozók szükségleteire! Itt van rá egy egyszerű példa:

Tegyük fel, hogy a cégednél több kisgyerekes édesanya dolgozik. Ha nyáron, amikor zárva van az óvoda, megszervezed a vállalati gyerekfelügyeletet, örökre hálásak lesznek érte. Sokkal hálásabbak, mint amennyibe az akció kerül. A pénzt használtad erre a célra, de nem a szükségletpiramis legalsó szintjén. A gyerekfelügyelet a biztonság (nem kell aggódni a gyerekért) és a kapcsolat (valóban törődnek velem) szintjén motiválja a dolgozót.

Álljon itt egy másik példa is.

Takarítócéged van és megszervezel egy oktatást, ahol egy gyártó cég képviselője érthető és látványos módon mutatja meg a legújabb tisztítószereket a dolgozóknak. A program végén mindenkit meghívsz egy ebédre. Itt több szinten is megvalósul a munkatársak motiválása: A szakmai tudás fejlesztésével az önmegvalósítás szintjén nyújtottál szolgáltatást a dolgozónak. Az együttlét a kapcsolati szintet motiválta. Az ebéd pedig – ne spórolj vele! – igazi elismerést jelent.

munkatársak motiválása pénzzel

Hogyan érdemes a pénzt motivációs faktorként használni?

Természetesen pénzt is lehet motivációként adni. Arra kell csak figyelned, hogy a jutalompénzt mindig valamilyen konkrét egyéni teljesítményhez kapcsold. A 13 havi fizetések, garantált bónuszok nem működnek motivációs eszközként. A dolgozó szemében a fizetés részének számítanak és nem ösztönöznek magasabb teljesítményre. A vállalat teljesítményéhez kötött bónuszok sem javítják az egyéni teljesítményt. Hiszen a vállalat eredménye mindenki más munkájától is függ, tehát a dolgozó nem kapcsolja össze azt egyéni teljesítményével.

Ha viszont kiemelkedő személyes teljesítményt díjazol pénzzel, akkor a pénz is kiváló motivációs eszköz lehet.

A fejlesztő vezetés és a munkatársak motiválása

A Fejlesztő Vezetés a munkatársak motiválását a mindennapok részévé teszi. A Fejlesztő Vezetés a dolgozó kifejezetten nem pénz jellegű, alacsony költségen és állandóan működő motivációja.

A Fejlesztő Vezetés ugyanis világossá teszi az elvárásokat (biztonság szintje), közösen tűzi ki a célt és támogatja a dolgozót a cél elérésében (önmegvalósítás szintje), folyamatos visszajelzést ad a dolgozó munkájára (kapcsolat szintje) és nem fukarkodik az elismeréssel (elismerés szintje).


Helyzetfüggő Vezetés
Fejlesztő vezetés előnyei
0

dr. Daróczi Zoltán

2005 óta foglalkozom Fejlesztő Vezetéssel. Abban segítek, hogy a vezetői munka stresszmentesebb legyen, a dolgozók több örömet találjanak a munkájukban és a vállalatok nyereségesebbé váljanak. Ennek fontos eszköze a Fejlesztő Vezetés, a munkatársak készségeinek és szaktudásának fejlesztése.

Post Navigation

Previous Article
Next Article
Győri Tréning

Legutóbbi bejegyzések

  • Helyzetfüggő vezetés elmélete
  • Dolgozói tudásszint felmérés – hogyan végezd könnyedén
  • Beosztott értékelése – hogyan lesz belőle a fejlődés forrása
  • Megalapozott dicséret – az Elektronikus Vezetői Napló segít benne
  • Vezetői Stílusok a helyzetfüggő vezetésben

Archívum

  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2019. március
  • 2019. január

Kategóriák

  • Brainmachine Elektronikus Tudásteszt
  • Egyéb kategória
  • Elektronikus Vezetői Napló
  • Helyzetfüggő Vezetés

Fejlesztő Vezetés

A Real Progress Kft. 2005 óta foglalkozik a Fejlesztő Vezetés Rendszerével és a hozzá kapcsolódó szoftverek fejlesztésével. Segítségükkel hatékonyabb, stresszmentesebb a vezetői munka. A dolgozói elkötelezettség és elégedettség nő, a fluktuáció csökken.

Gyorsmenük

  • Helyzetfüggő Vezetés
  • Elektronikus Tudásteszt
  • Elektronikus Vezetői Napló

Legutóbbi bejegyzések

  • Helyzetfüggő vezetés elmélete
  • Dolgozói tudásszint felmérés – hogyan végezd könnyedén
You can edit the footer copyright texts via Dashboard > Appearance > Customize > Footer Settings The Ultralight by Raratheme. Powered by WordPress.