Miért akkora téma a megalapozott dicséret? Nem az a normális, hogy a dolgozó jól végzi a feladatait? És ha dicsérsz, nem bízza el magát? Hogyan dicsérj megalapozottan? Ez a bejegyzés arról szól, hogyan könnyíti meg a QuickEE a megalapozott dicséret adását.
A megalapozott dicséret érzékeny pontja a legtöbb vezetőnek. Miközben úgy érzik, elismerik a dolgozó teljesítményét, körülöttük mindenki panaszkodik. Az a véleményük, hogy a jó teljesítményt senki nem veszi észre.
Több esetben végeztünk dolgozói elégedettség felmérést több száz dolgozóval rendelkező vállalatoknál. A több dicséret minden alkalommal az első helyek egyikén végzett a kérések között.
A megalapozott dicséret a fejlesztő vezetés legfontosabb eszköze
Ha megkérdezünk vezetőket, hogy miért nem dicsérnek, az első reakció általában csodálkozás. Mit kellene dicsérni azon, ha a dolgozó jól végzi a feladatát? Hiszen ez a munkaköri kötelessége. Ha pedig hibázik, természetes, hogy figyelmezteted rá. Csak kivételes esetben megalapozott a dicséret, amikor a dolgozó valami komoly dolgot tesz le az asztalra.
Ha ez a meggyőződés hatékony lenne, nem lennének hibák a munkahelyen. Ha mégis előfordulnának hibák, a negatív visszajelzés megfelelően korrigálná azt. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a negatív visszajelzés nem képes megelőzni a selejt, tévedés, hiba előfordulását.
Ahhoz, hogy valaki pozitívan változtasson a viselkedésén, önbizalomra van szüksége. Önbizalomra pedig úgy tesz szert, hogy pozitív visszajelzést – dicséretet – kap másoktól. Ilyen egyszerű. Ezért működik a megalapozott dicséret.
A dicsérethez tudatos odafigyelés kell
Miért olyan nehéz a dicséret? A túlélési ösztön kifejlesztett az emberben egy tulajdonságot – veszélyekre és negatív információkra sokkal érzékenyebb vagy, mint a kellemes ingerekre. Ha valami baj van, azt azonnal észreveszed és erősebben reagálsz rá, mint a pozitív eseményekre.
Ezen túlmenően működik benned a szelektív érzékelés mechanizmusa is. A pillanatnyi érzékelésedet befolyásolják a múltban szerzett tapasztalatok. Ha ezek negatívak, akkor a pozitív eseményt is hajlandó vagy negatívan értelmezni. Fordítva is igaz ez a jelenség. Ha egy dolgozóról véleményt formálsz, azt nem csak a pillanatnyi teljesítmény, hanem a múltbeli tapasztalat is meghatározza. Ez megnehezíti a megalapozott dicséret alkalmazását.
Volt egy tréningrésztvevőm, Klára, aki boltvezetőként dolgozott. Egyik beosztottjával igen elégedetlen volt és a kölcsönös utálat jellemezte a viszonyukat. Amikor elkészült a teljesítmény értékelő űrlap és értékelni kellett a beosztottakat, mégis talált két olyan feladatot, amit a problémás beosztott jól végzett. Mivel többségében megalapozott volt a negatív véleménye, a figyelmének fókuszát elkerülte a jó teljesítmény.
Szükség van tehát egy megfigyelési és értékelési szempontrendszerre, ami objektív és minden szempontot korrekten tartalmaz. Használhatsz papír alapú listát is, de szoftverrel könnyebb. A Quick Employee Evaluation értékelő űrlapjai objektívek – mindig előtted vannak a szempontok és nem kerüli el a figyelmedet a jó teljesítmény. Ezen kívül arra is figyelmeztet, ha egy szempontot kihagynál a kitöltés közben.
Szükség van a rendszeres visszajelzési alkalmakra
A következő kérdés, hogy mikor adj visszajelzést a dolgozónak? Nem mehetsz bármikor oda hozzá és nem tarthatod állandó megfigyelés alatt a munkáját. Ha dicsérni akarsz, szükséged van olyan helyzetekre, amikor ezt megteheted és amikor ő is nyitott a visszajelzésre.
A fejlesztő visszajelzésekre a vezetői beszélgetések rendszere nyújt lehetőséget. Ha egy hónapban egyszer leülsz 20 percre a dolgozóval és értékelitek a munkát, akkor lesz lehetőséged a megalapozott dicséret gyakorlására is.
Klára nevű boltvezetőm is így találta meg az utat a problémás beosztotthoz. Leültek és közösen kiértékelték a munkavégzést. Mivel most már előfordult megalapozott dicséret is a visszajelzések között, a dolgozó kedvet kapott a további változtatáshoz.
A QuickEE szoftver nem csak a pillanatnyi állapotot, hanem az előrehaladás kiértékelését is megkönnyíti. Grafikon segítségével meg tudod jeleníteni, hogyan változik a teljesítmény az idő függvényében. Nem csak objektív előrelépés történik, hanem azt szubjektíven érzékeled is. Így könnyen alkalmazod a megalapozott dicséretet, a dolgozó önbizalma nő, a fejlődés még gyorsabb.
A fejlődés legyen folyamatos állapot
Marad még az a kérdés, hogy miért kellene megdicsérni olyan dolgokat, amiket a dolgozó minden nap jól csinál.
Kétféle dicséret van: hangulatjavító és fejlesztő dicséret. Mindkettő lehet megalapozott dicséret. Hangulatjavító dicséretet bármikor használhatsz, mindig jól esik. Fejlesztő dicséretet viszont csak akkor használj, ha a dolgozó valamiben fejlődik. Ehhez viszont fejlődési cél kell – rutinfeladatokra nem alkalmazható.
A QuickEE előnye, hogy az értékelő listákat szerkesztheted, átalakíthatod. Újabb feladatokat vehetsz bele a célmegegyező beszélgetés során. Mivel a feladatok leírása is bent van a rendszerben, a dolgozónak egy gombnyomással a kezébe adhatod az elvárásokat. A program szinte csábít a folyamatos fejlődésre.
Tűzz ki fejlődési célokat a dolgozó számára! Adj neki minél nagyobb felelősséget, bízz rá egyre komolyabb feladatokat! Ez növeli az elköteleződését és munkavállalói értékét.
Klára 4 hónap után arról számolt be, hogy kapcsolata a problémás dolgozóval teljesen megváltozott. Nem csak ő észlelte másképp a dolgozó teljesítményét, hanem a dolgozó is másképp kezdett viselkedni. A jól teljesített munkaköri feladatok száma kettőről hatra emelkedett. A viszonyuk barátságossá vált. Még mindig volt fejlődési lehetőség, de mindketten tudták, hogy idővel minden elvárást teljesülni fog. ez a történet dráma helyett happy enddel zárult.
A Quick Employee Evaluation bevezetéséhez és használatához teljeskörű támogatást kaphatsz! Vedd fel velünk a kapcsolatot!